Dřep – fakta a mýty

V poslední době se často setkáváme s tzv. “BOŘIČI MÝTŮ”, kteří zastávají názor, že při provádění dřepu je v pořádku, pokud kolenní klouby přesahují špičky našich chodidel. My s tímto tvrzením nesouhlasíme.

Jako názornou ukázku správně provedeného dřepu dáváme dítě. Proč zrovna dítě? Protože jedině ono ještě nemá “zkažené” pohybové návyky, jako máme my, dospělí lidé. Každý z nás máme v mozku uložené POHYBOVÉ PROGRAMY, které jsou pro naše tělo naprosto přirozené, zdravé a především ekonomické – to znamená, že pohyby vedené těmito programy naše tělo zbytečně nepřetěžují a naše tělo na jejich provedení a následné udržování spotřebovává nejmenší možné množství energie. Většina těchto programů je bohužel postupem věku překrývána novými, ale bohužel pro naše tělo ne zcela vhodnými programy, jako je právě například nevhodně provedený dřep, ohýbání se pro předměty s ohybem páteře apod.

Zdroj obrázku: manbicep.files.wordpress.com

A jak tedy (dle našeho názoru) vypadá správně provedený dřep?

▶️ Páteř je aktivně napřímená – vzpřimovače páteře opravdu vzpřimují, nikoliv uzavírají obratle, jak tomu často u klientů bývá. Bederní páteř je stabilizována nitrobřišním tlakem – ten vzniká souhrou bránice, břišních svalů a pánevního dna.

▶️ Hlava je držena v prodloužení páteře – při záklonu hlavy s uzavřením obratlů hrozí riziko snížení průtoku krve páteřní tepnou (aa. vertebrales) s následnou ztrátou vědomí, což je při provádění těžších cviků s přídatnou váhou velmi nebezpečné.

▶️ Hrudní koš a pánev jsou v neutrální pozici – zajistíme tím optimální postavení pro koaktivaci břišních a zádových svalů. Uvedené postavení je zejména důležité pro aktivaci bránice ve všech jejích částech (část hrudní, žeberní a bederní).

▶️ V hlezenním kloubu je jen o něco menší úhel oproti stoji. Svislice vedená z přední strany čéšky (patelly) tedy nepřesahuje špičku chodidla – zbytečně nepřetěžujeme zkřížené vazy v koleni (ligg. cruciata) bránící posunu holenní kosti, nerozevíráme štěrbinu hlezenního kloubu, nepřetěžujeme úpon Achillovy šlachy na hrbolu patní kosti (místo, kde se často vytvářejí kostní výrůstky, tzv. patní ostruha).

▶️ Váha celého těla je rovnoměrně rozložena mezi patu a přednoží – umožníme tím aktivaci hlubokých svalů chodidla, které jsou důležité pro udržování klenby nožní a celkové rovnováhy.

Pokud provedeme dřep výše uvedeným způsobem, tak svému tělu zajistíme, že všechny klíčové klouby jsou zatíženy rovnoměrně. S tímto souvisí také optimální podmínky pro aktivitu všech zúčastněných svalových skupin.

Příště se společně podíváme na důsledky, které vyplývají z nesprávně provedeného dřepu 🙂

 

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.