Plank

Plank neboli vzpor na předloktích je velice oblíbeným cvikem, který je k vidění prakticky ve všech fitness centrech nebo na youtube videích. Oblíbenost spočívá v jeho velké komplexnosti, neboť zatěžuje prakticky všechny svalové partie. Ze své zkušenosti ovšem vím, že málokdo jej dokáže provést technicky opravdu správně. Jak by tedy v jednotlivých bodech mělo vypadat správné provedení?

 

  • hlava v aktivním prodloužení páteře
  • páteř v aktivním prodloužení – vzpřimovače páteře napřimují nikoliv uzavírají prostor mezi obratli
  • ramenní klouby v centrovaném (lehce zevně rotačním) postavení, lokty pod úrovní ramen
  • lopatky ve středním postavení – jsou centrované (neodstává jejich vnitřní hrana ani dolní úhel; dolní úhel je odtahován od páteře)
  • hrudní koš a pánev v neutrálním postavení
  • dolní končetiny na šířku pánve, kyčelní klouby v lehce zevně rotačním postavení
  • kolenní klouby odemčené, nikoliv extrémně propnuté

 

Jednorázově špatně provedený plank vám samozřejmě tělo nezničí, ale pokud je nevhodné provedení opakováno dlouhodobě, riziko zdravotních obtíží se tím postupně zvyšuje. Nehledě na to, že efektivita špatně provedeného (jakéhokoliv) cviku je menší, pro tělo neekonomická a podporuje již existující svalové dysbalance a nevhodné pohybové návyky. Je také důležité si uvědomit, že i na první pohled správně provedený plank nemusí znamenat rovnováhu mezi protilehlými svaly, které se na udržení této pozice podílejí.

 

Existují možnosti, jak plank odlehčit například s využitím expandérů. Případně lze nejprve využít cviky, které nás silově a koordinačně na správné provedení planku postupně připraví. Mezi takové cviky lze zařadit například pozice vycházející z vývoje člověka v prvních měsících – leh na břiše s oporou o předloktí, pozice na všech čtyřech.  

< Zdroj obrázku: https://bit.ly/2HWltrc >

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.